GKK Blog Turu || Mucize-R.J.Palacio || Kitap Yorumu

by 11/25/2015 2 yorum
Merhaba, adım August. Size nasıl göründüğümü anlatmayacağım.Aklınıza ne geliyorsa muhtemelen ondan daha kötü görünüyorumdur.August (Auggie) Pullman yüzünde fiziksel bir bozuklukla doğ¬duğu için, normal bir okula gide¬miyordu… şimdiye kadar. Yakında Beecher Ortaokulu’nda beşinci sınıfa başlayacak ve ömrünüzde bir kere bile “yeni çocuk” olduysanız, bunun ne kadar zorlu olduğunu tahmin edebilirsiniz. Dondurma yemek ve Xbox’ında oyun oynamak gibi sıra¬dan şeyleri seven Auggie aslında sadece sıradışı yüzü olan, sıradan bir çocuk. Peki, yeni sınıf arka¬daşlarını, görünüşünün ardında kendisinin de onlar gibi olduğuna ikna edebilecek mi?

Ah, nasıl başlasam? Bir kaç dakikadır imleç yanıp sönüyor ama ben lafa nasıl gireceğimi bilmiyorum. Bir kaç gündür art arda sorunlu çocuklukla ilgili kitaplar okuyorum ve bunun başlangıç noktası Mucize'ydi.
Fuar dönüşü, o kadar kitabın arasından ilk kucakladığım, hevesle okuduğum bir kitap oldu Mucize. Neden, nasıl bilmiyorum ama saatler içinde ellerimin arasından kayıp bitti. Tek oturuşta bitiriverdim.
Üstüne o kadar kitap okumama rağmen, hala etkisi altındayım kitabın. Hatta hala, Auggie'nin gülüşü çınlıyor kulağımda. Sanki konuşurlarken, gülerlerken yanlarındaydım. Auggie üzüldüğünde, ağlamamak için kendimi zor tuttum. Güldüğündeyse, sanki sesini duyacaktım. O kadar gerçekçiydi. Bunu hissedebiliyordum.
Farklı türlere yelken açmak için bu tur kitabı güzel bir başlangıç oldu benim için aslında. Klişelerden uzak, biraz çocuk gibi hissetmek, biraz farklılık ne demek anlayabilmek için okunmalı bu kitap. Mucize'den öğrenecek çok şey var aslında. Sıradışı olmanın nasıl bir şey olduğunu anlatıyor.
August, aslına bakarsanız, yüzündeki kusur haricinde normal birisidir. Ne zekası, ne düşüncelerinde diğer çocuklardan farklı bir şey yoktur. Ama işte yüzü...

Aldığı Ödüller

# 1 New York Times çoksatanı
USA Today Çoksatan İlk Yüz Listesi
Indie çoksatanı
Publishers Weekly çoksatanı
TIME, Tüm Zamanların En İyi 100 Gençlik Kitabı
Parents, Yılın En İyi 10 Kitabı
Shelf Awareness, En İyi 10 Kitap
New York Times Book Review, Dikkate Değer Kitap
Entertainment Weekly, 10 Harika Çocuk Kitabı Seçkisi
Publishers Weekly, Yılın En İyi Kitabı
School Library Journal, Yılın En İyi Kitabı
Kirkus Reviews, Yılın En İyi Kitabı
Booklist, Editörün Seçimi
School Library Journal, 2012’nin En İyi Çocuk Kitapları Listesi
Publishers Weekly, 2012’nin En İyi Çocuk Kitapları Listesi
Kirkus Reviews, 2012’nin En İyi Çocuk Kitapları Listesi
Booklist, 2012’nin En İyi Çocuk Kitapları Listesi
New York Halk Kütüphanesi, Okuyup Paylaşma Seçkisi
E.B. White Read Aloud Ödülü
Christopher Ödülü


Kitabı okurken çok etkilendiğim bir nokta vardı. İnsanların August'u gördüklerinde, görmezden gelmeleri, bakamamaları... Ve o küçük yaştaki çocuğun bunu anlayıp, hissettikleri... Beni öyle derinden etkiledi ki. İşin kötü yanıysa, ben de onlardan biriyim. Böyle bir çocuk görsem ben de öyle davranırım. Ama tabii şimdiye kadar! Artık nasıl davranmam gerektiğini biliyorum. August'un düşüncelerini okuyunca, aslını öğrendim.
Ne yazık ki, insanları dış görünüşüne bakarak yargılama gibi bir huyumuz var. Senin, benim, hepimizin. İşte bu kitap ön yargılarımızı yıktıracak bir kitap. Dış görünüşün aslında bir hiç olduğunu kafanıza vura vura öğretecek bir kitap.
August, bu yüzündeki özür yüzünden yıllarca evde eğitim almış. Ve ailesi artık okula gitmesi gerektiğine karar verdiğinde olaylar başlıyor. Ablası aynı sene liseye, August'da orta okula başlıyor. Ama ne başlama.
Doğduğundan beri defalarca ameliyat geçirdiği ve özenle bakıldığından, ilk başlarda çelimsiz bir Auggie ile tanışıyoruz. Çünkü dışarıya pek çıkmamış, narin. Ve ailesine nazı da geçiyor. Okula başladığındaysa, yavaş yavaş karşılaştığı zorluklarla başa çıkmaya çalışıyor. Kimi zaman pes ediyor, kimi zaman mücadele ediyor. Zaten okula 'yeni gelen' çocuk olmak yeterince zorken, bir de üstüne yüzündeki kusurla August okulun en çok dışlanan ve dalga geçilen insanı oluyor.
Daha ilk öğle yemeğinde ona destek olması gereken hiç kimse yanında kalmıyor ve tek başına yemek yemek zorunda kalıyor. O böylesine çaresiz bir durumdayken masaya Summer isimli kız oturuyor. Aralarında başlayan arkadaşlık, gerçek bir dostluğa dönüşüyor. Konuşmaları, gülüşmeleri, birbirlerini "Yıkılıyoruz." demeleri... Çok tatlılardı.Kitap August'un okuldaki ilk bir yılını kapsıyor ve bence çok başarılı. Hele o sonu. Nasıl duygusaldı ya.

Hoşuma giden bir başka kısımsa farklı farklı karakterlerin ağzından yazılan sahnelerdi. Mesela August'un ağzından anlatılan sahnelerde, gerçekten de 10 yaşındaki bir çocuk karşınızdaymışçasına okuyorsunuz. Hikaye ablasına geçtiğinde lisede okuyan bir gencin ağzından olduğunu rahatlıkla anlayabiliyor hatta hissedebiliyorsunuz.
August, gerçek bir mucize. Yaşayan bir farklılık. Farklı olanın dışlanmasına çok alışığız ama siz hiç birini bu kadar mücadeleci görmemişsinizdir. İnsanlar onun yüzüne bakmaya bile çekinirken, o resmen ışık saçıyor. İnsanı enerjisiyle dolduruyor.
İyi ki okumuşum, iyi ki kitaplığımda bu kitap.

“Cesaret ve gerçeklerle dolu Mucize, etrafımızı saran güzellikleri fark etmeyi anlatıyor. Auggie Pullman’a âşık olmamak imkânsız.”
Rebecca Stead, Newbery ödüllü yazar
“İlk kitaplar nadiren bu kadar etkileyicidir; okurların gözünü ve yüreğini açma gücüne sahip, nadide bir hikâye.”
Publishers Weekly
“Mucize, kocaman yürekli bir kitap… hepimizin nasıl kırılgan, kusurlu ve mükemmel güzellikte varlıklar olduğumuzu gösteriyor.”
Julia Alvarez
“Unutulmaz bir nezaket, cesaret ve mucizenin hikâyesi.”
Kirkus Reviews
“Mucize, sevgi, hüzün ve insan yaşamının değeri hakkında çok güzel bir hikâye. Oku¬duktan sonra daha iyi bir insan olmayı istememek mümkün değil.”
Patricia Reilly Giff, Newbery ödüllü yazar

2 yorum:

  1. Kitapta sanırım en sevdiğim kısımlar Summer ile August'ın beraber olan yerleriydi. "Yıkılıyoruz" sözünü bile kullanmaya başladım gerçek hayatta. :D İyi ki okumuşum bu kitabı :)

    YanıtlaSil
  2. Bu kitabın ismini ilk defa duyuyorum. Gerçekten ilgimi çekti. İnternetten kitap siparişi vermeye güvenemediğim için bir kitapçıda denk gelirsem alacağım. :)

    YanıtlaSil